By Sunday, 26 June 2016

Dilemma Raya & SPM 2016

Assalamualaikum w.b.t. Sekejap je puasa dah nak habis. Tahun ni last puasa kat maktab. Rasa sedih tapi at the same time rasa happy sebenarnya. Tahun lepas tak dapat sambut raya sama-sama dengan kawan sebab join Festival Muzik kat MRSM KT. Puasa tahun ni kejap je kat maktab and dalam dua minggu lebih dah boleh balik. Instead of tahun lepas, almost 1 month puasa kat maktab and the experienced of jadi calon BWP.

Penat?

Bolehlah tampar pipi ni kuat-kuat. Aku sering kata yang dunia ni sangat memenatkan. Tapi aku sedar, aku hanyalah manusia "biasa". Siapalah aku untuk mempertikaikan keputusan Tuhan? Berbalik kepada puasa dan raya, khamis ni dah boleh balik dah. Khamis ni jugak ada assembly rasmi that will be the last assembly for me as a BWP and Majlis Perpisahan untuk Abu Ya, Miss Wan and Cikgu Nafisah (EX-Homeroom Teacher).


Abu Ya

Miss Wan

Cikgu Nafisah

Etika 4 2015

Aku doakan cikgu-cikgu di atas ni akan berjaya dunia akhirat. Makin nak SPM ni, makin ramai pulak cikgu-cikgu yang pindah. Aku akan jadikan semua ni sebagai kenangan. Berpisah kerana Allah Taala, Dialah Maha Perancang yang terbaik. Good luck cikgu! 

Naik raya ni ada event hari guru dan hari raya sekaligus. Moga nanti tak penat lah ya nak urusan Multimedia & P.A System. Moga apa yang kami buat (BWP) akan buat cikgu rasa dihargai dan sentiasa dikenang selalu especially cikgu Elly, ustazah Ishqi, cikgu Yusri dan cikgu Mat Jah. Kehidupan aku selepas masuk MRSM banyak ubah mindset, physical and mental aku. Gemuk tu memang gemuk la and tak kurus-kurus sebab kat mana-mana pun aku kuat makan haha. Aku speechless dan terkejut bila aku masuk MRSM. Culture shock buat aku rasa sangat tidak selesa. Aku budak government, aku tak biasa dengan pointer dengan kawan-kawan yang pandai ni. 

Y'know what? I'm just a being Felda kid yang nak diupgrade ke satu level yang lebih bagus. Tahun ni dah SPM, everyone macam put high hopes on me yang aku akan dapat straight A's dalam SPM nanti.
Bila tengok result exam, rasa kecewa pun ada sebab aku ni jenis pemalas haha. Rajin tak bertempat serta malas tak bertempat. Nevermind, naik raya ni ada pre-trial untuk SPMRSM. Bulan 8 pulak ada SPMRSM. Bulan 11 akan start SPM yang real.

Back to basis, semua orang akan cakap pasal course lepas SPM. Aku pun tak tahu nak ambik course apa tapi aim aku nak ambik course sastera. Actually banyak jugak inspirational story yang aku baca macam Matluthfi, Ahmad Ammar dan Shazreen Fazlynda. InsyaAllah, I will do the best for Allah, for my parents and especially for my teachers. Teachers kat maktab ni sangatlah berharap yang kami satu batch akan berubah dan catatkan result yang gempak masa SPM nanti. Amin.

Ya Allah, kau permudahkan urusan Norfaiz Bin Nordin untuk menuntut ilmu dan berikanlah dia kejayaan semua A (cemerlang) untuk semua subjek masa SPM nanti. Amin. Jom cari malam lailatul Qadr! 

P/S: Saya tak sabar nak raya. Saya tak sabar nak jumpa cousin. Saya tak sabar nak makan banyak-banyak hehe.

No comments:

About




Faiz, 18, Malaysia - A teacher to be in Teacher Education Institute of Kent. This is my blog where I wrote anything about my personal life.

SUBSCRIBE

Followers

Message

Instagram

Popular Posts

Music